MINE INNLEGG

rome: christopher in the vatican -og om det å leve en løgn?

30 May 2009, KLOKKEN 20:22 | 29 kommentarer

(Dette er ikke ment som en tekst mot verken kristendommen eller den katolske troen)

Nå har vi vært i Vatikanet. Noen som har sett filmen Engler & Demoner? Og noen som visste at det mangler store deler av historien i det nye testamentet? Det som ikke passet kirken ble fjernet. Er det en sunn religion? Og er det lenger en religion med noe som helst tyngde lengre?

20-rome-christopher-vatican-mai09-02

Vatikanet, et eget, stort, land i Roma hvor paven bor. De har egen bank, egen økonomi, eget politi, egen sikkerhetstjeneste. Og et arkiv bestående av mange viktige skrifter som skulle være grunnlaget for kristendommen og den katolske lære? Så hvorfor er det blitt fjernet tekster? Ikke grunnet liten plass i bibelen hvertfall. Norges Lover er jo større, og får det nye testamentet til å se ut som en blekke. Dette er også der kristendommen kommer ifra? Katolismen`? Man kan jo ikke si at det er to forskjellige ting selvom det er den “katolske kirke” og “kirken” når man bruker samme lærebok og at det er Vatikanet som sitter på tilgang til alle tekstene, som også er de som publiserer det nye testamentet?

Husk “commen sense” ville fortalt deg at du ikke kan velge og vrake i hva som passer akkurat deg, for så å kaste de delene av historien du ikke syns passer inn og som du ønsket skjule for allmennheten for så å “opprette” en (kontrollert?) religion slik at man skal få flest mulig followers. Dette er jo ikke twitter! Så hva er da kristendommen? Og ville vi hatt kristne religioner hvis hele historien var blitt fortalt. Ville da fortsatt noen trodd på gud og at jesus kom fra himmelen?

Dette er hva jeg tenker ut ifra det jeg er blitt fortalt og har lest. Problemet mange støter på er at den katolske troen ikke tillater rom for spørsmål. Dette gjelder også mye for kristendommen. Hvorfor? Hva tror du?

 

20-rome-christopher-vatican-mai09

Og så fant vi et hus vi ville ha! Det finnes jo nesten bare bygninger som dette under i hele Roma, men men, vi ønsker oss en gang å flytte til et sted som Roma og i et gammelt, stort hus som dette under…!

20-rome-dag3-house-mai09


Tags:

Kommenter med Facebook

Kommenter på vanlig måte her








29 kommentarer


  1. Cecilie

    “Dette er ikke twitter.”

    For en fantastisk sammenligning! Jeg liker deg bedre og bedre!
    Var selv i Roma for to år siden og falt pladask, skal definitivt tilbake dit! Husk å kaste mynter i Fontana de Trevi! :)

    Sat 30 May 09 20:31

  2. Miriam

    Nå vet ikke jeg om hva som er blitt vraket av historien i kristendommen, men jeg mener iallefall at kristendommen er en religion hvor du har litt lov å bestemme hvordan du vil tro. Det er jo trossalt mange forskjellige retninger innenfor religionen som dyrker troen sin på forskjellige måter. men det er min oppfatning da.

    Sat 30 May 09 20:35

  3. Tonje

    Utrolig hvor bra du skriver, og hvor flott du vinkler ting :) I likhet med Cecilie, liker jeg deg bedre og bedre ;D

    Sat 30 May 09 22:22

  4. Thessa

    Du skriver veldig bra, jeg blir rett og slett glad av å lese bloggen din.

    Sat 30 May 09 23:00

  5. Hanne

    er litt enig med miriam. Selv har jeg vært borti det kristne miljøet her på lille hamar, men det at man kan velge hva man tror på er litt vagt sagt. Fordi de tror jo alle på det samme.. men det er vinklingen og hva de legger mest vekt på som er forskjellig. Og det med at de har latt ting ute er sånn som du sier at vi vil holde kontroll og prøvde å skape en religion etter hvordan de ville at synet på kristendommen skulle være. jeg tror jeg Gud og Jesus sjøl, men da de sier at han elsker oss for den vi er, også kommer det masse regler for hvordan vi skal være gode kristne, da blir det altfor lattelig.

    Sun 31 May 09 00:34

  6. Peter

    Utifra det du skriver her høres det ut som om du har lest Da Vinci koden eller Engler & Demoner ;D
    Har tenkt på samme tingene, og man må jo lure på hva som står i de tekstene de har utelatt…

    Sun 31 May 09 00:57

  7. Victoria

    Jeg har også vært i Roma og Vatikanet det er helt nydlig der. Elsker bloggen din, og du tar så fine bilder. Du er jo fotograf så det har vel mye med saken å gjøre.

    Sun 31 May 09 01:13

  8. Stine

    Takk for at du har endret fontene dine slik at det er lesbart! Bra bra!

    Sun 31 May 09 01:18

  9. Tone

    Til å være en så fersk blogger er du jo bare helt fantastisk til å skrive!! Du har sikkert skaffet masse tips og inspirasjon av ms. Wulff, men allikevel stå på!

    Sun 31 May 09 01:40

  10. Marthe

    Hvor har du fått solbrillene dine fra ? :D

    Sun 31 May 09 01:49

  11. Deepeyes

    må si at jeg finner det festelig at Se og Hør følger bloggen din og reklamerer for den :P

    Sun 31 May 09 02:11

  12. Mariell G

    Er helt enig med deg i det. Har lest både “Engler og demoner” og “Da Vinci-koden” og mener helt klart det bør stilles spørsmål til store deler av kristendommen, noe Dan Brown belyser på en fantastisk underholdende måte.

    Jeg mener personlig at det er usunt å dedikere seg FOR mye til en religion og å ta alt som stammer fra religionen for gitt. I stedet bør man stole mer på seg selv, sine instinkter og selv finne ut av sine egne prinsipper.

    Liker forresten bloggen din kjempegodt! Fortsett å skriv, og husk å legge ut masse bilder. :-)

    Sun 31 May 09 03:40

  13. Christine

    “Problemet mange støter på er at den katolske troen ikke tillater rom for spørsmål. Dette gjelder også mye for kristendommen. Hvorfor? Hva tror du?”..

    Det er slik at i veldig mange “trosrettninger”, at det er veldig mye som overskrider hverandre. I ene kapittele står det noe som kanskje i et par kapittler senere står det motsatte. Det gjør det ganske lite.. troverdig?

    Så har jo tidene forandret seg. Jeg personlig har alltid har et spørsmål ang. kvinnenes rettigheter innenfor kristendommen. Før var det slik at når ei jente fikk mensen av en alder av 14-15 år var en “kvinne”, som ble giftet bort til eldre menn som var i stor grad mye eldre årsklasse. I dagens samfunn kalles det at barn under 16 år som har seksuelt samleie med eldre mann: pedofili. Hvorfor var dette godtatt i tidligere “epoker”?

    Og det at mennesker med forskjellige legninger ikke hadde samme rett som andre? Skrev nettopp en stil om dette.. Der jeg leste hva som stod i bibelen og blaba. Var så irritert at jeg holdt på å fly i taket. Det eneste vi vet er at vi for sikkert har et liv. Skal man gå rundt hele det livet å være ulykkelig? eller skal man tillate seg selv å være lykkelig selv om det motstrider bibelen? I følge mange “etiske rettningslinjer” er det slik at om man bryter en regel, bryter man alle. Idiotisk spørr du meg. Tilater det ikke rom for : lykke? noe som står høyest og det mennesker vil oppnå i livet? Det er jo det viktigste et menneske kan oppnå i livet.. Lykke over det som gjør personen lykkelig.

    Var det er styre som før for generasjoner siden som satt og avgjorde hva som er “rett og galt?”. Hva er egentlig rett og galt? Det som ble sett på som rett og galt for mange generasjoner siden? “fortidens normer?” Dette ble kanskje litt feil formulert..Satt værtfall mange tanker i gang.. Hvordan skal man tro på en religion som i ene kapittele står noe også i andre står det motsatte? Religion har ført til flere tilfeller krig. Kanskje de tok bort det som ville føre til det? hvem vet.. ikke jeg..

    Ble kanskje litt langt og usaklig men… klokken halv 6 blir ikke det så godt formulert som det burde! Liker bloggene dine, fine bilder. Hvilket kamera bruker du? Speilrekles eller vanlig digital? Ettersom du er fotograf: hva synes du er best om du måtte velge mellom canon og nikon.. og hvorfor? håper på svar:)

    Sun 31 May 09 05:25

  14. Silje

    Jeg vet! Latterlig! Jeg har gått på kristen skole og der ga de ikke mye rom for tolkning. Men de selv har lov til å velge hva de skal ha med i boken vi basere “vår” tro på. Som om de vet bedre enn du og jeg?

    Bra innlegg! Kos deg i Roma!:)

    Sun 31 May 09 10:38

  15. Stine

    Når du kommer med slike påstander mot kristendommen på en side hvor mange unge kan bli påvirket av deg, bør du kanskje få litt bedre kilder enn en bok som er skapt for å underholde.

    Sun 31 May 09 12:28

  16. christopher sier

    STINE:
    Dette er ikke mine påstander Stine. Og heller ikke påstander. Men historiske fakta som heller ikke er hentet eksklusivt fra denne boken jeg tror du refererer til. Jeg stiller spørsmål til religioner som gjennom tidene har gjemt seg bak tro for å forsvare krig, undertrykkelse, drap og misshandling. Hele teksten er skrevet slik at hver enkelt setning avsluttes med et spørsmålstegn. Viktig oppservasjon å få med seg. Og er man ikke tillatt å skrive noe så uskyldig engang, ser du nok problemet ang religioner som jeg nevner ovenfor. Det tillater ikke spørsmål. Teksten er for å invitere mennesker til å tenke litt utenfor boksen. Dermet bør ikke enkeltpersoner, igjen, komme å si hva som er rett og galt for et helt land. Her er det snakk om så mange mennesker med forskjellige synspunkter.
    Her en kommentar fra en annen leser: “Jeg vet! Latterlig! Jeg har gått på kristen skole og der ga de ikke mye rom for tolkning. Men de selv har lov til å velge hva de skal ha med i boken vi baserer “vår” tro på. Som om de vet bedre enn du og jeg?”

    Sun 31 May 09 12:44

  17. Line

    hm, har bare en liten kommentar til “Engler og demoner”. Leser du den virkelig som en historisk faktabok?

    Sun 31 May 09 14:24

  18. christopher sier

    LINE:
    Jeg har aldri lest den jeg :)

    Sun 31 May 09 14:33

  19. Elise

    Ååååh, du er så fantastisk søt Christopher, og jeg elsker videobloggingen din! Håper dere koser dere masse i Roma, det er en nydelig by :)

    Sun 31 May 09 16:36

  20. R

    Hei Christopher.

    Jeg vet ikke om du har svart på dette før, eller om du vil svare.?! Men jeg lurer på, hvordan møtte/fikk du kontakt med Jan egentlig? (:

    Syntes du gjør en flott “blogg-jobb” Det er spennende å lese om “livet ditt” og det du har å si.

    R

    Sun 31 May 09 20:03

  21. christopher sier

    R:
    Hei du. Vi møttes på jobb.
    Takk det er hyggelig å høre :)

    Sun 31 May 09 20:14

  22. Elizabeth

    Som katolikk selv sier jeg meg til dels enig med deg.. For det er slik at du helst ikke skal stille spørsmål til katolisismen. Jeg er oppvokst i en polsk-katolsk familie, men ser selv at jeg ikke har alle de samme verdier som mamma feks. Og jeg holder faktisk heller kjeft enn å fremme mine meninger der vi er uenige for å unngå krangler. Så, som katolikk selv, så synes jeg at det er en rimelig “streng” tro, men på en annen side har du muligheten til å tro det du vil. Særlig innen kristendom – det finnes jo tusener av “underreligioner” i kristendommen som du bare kan velge og vrake mellom.

    Ser ut som Roma er fantastisk foresten!:D

    Mon 1 Jun 09 00:16

  23. Thea

    Kjempebra innlegg ;) Kristendommen og de som tror på den, er enten hjernevaska eller så er de så redd for at alt det som er rundt oss faktisk bare er slik, at de har måttet finne seg en skaper, altså en “far” til alt dette, og som har skapt ALT! Haha, den dagen!
    Men uansett, stå på (Y)

    Mon 1 Jun 09 00:29

  24. Sunsilk

    Hei!
    Dette var en interessant bloggartikkel ettersom du tar opp et viktig tema her. Først og fremst er det viktig å få fram at religion er noe som er skapt av mennesket og er kun av betydning for mennesket. Så er det jo et personlig anliggende av hvor stor grad man ønsker å tilslutte seg til disse tankene og teoriene.

    Men noe som er likt for alle religionene er at de ikke liker religionskritikk. De fleste religionene liker ikke å bli studert altfor nøye fordi det stadig dukker opp spakter ved dem som er relativt mistenkelige. Da er samtidig viktig å påpeke at man kan tolke religioner på forskjellige måter; man kan tolke religiøse skrifter både bokstavelig og allegorisk. Det er jo på bakgrunn av slik speptisisme at ateismen har vokst fram.

    Jeg synes at så lenge religion finnes, burde det også naturligvis være rom for religionskritikk. Når de ulike religionene åpner for den typen tilnærming gir det oss et mer nyansert syn på hvordan mennesket og verden blir oppfattet, og det kan hjelpe oss å akseptere ulike syn, levemåter, meninger osv og vi blir kjent med andre religiøse tilnærminger enn vår egen. Det er lettere å være kritisk til en religion når vi kun tar utgangspunkt i vår egen religions synspunkt. Dette gjelder forsåvidt alle religioner.
    Det ble kanskje fryktelig langt, men kunne fortsatt i evigheter om dette spm.
    Takk for gode innspill!

    Wed 3 Jun 09 16:49

  25. Ingrid Emilie

    Du vinkler ting på en genial måte, får meg til å tenke også. Kristendommen har alltid vridd og vendt på ting for å få flere tilhengere. Etter min mening er religion altfor ofte blitt en negativ ting, og det er ikke lenger det å ha noe å tro på som er det viktige virker det som.

    Wed 3 Jun 09 20:52

  26. Kristine

    Tidligere (århundre) fikk ikke vanlige borgere lese bibelen. Paven bestemte i hovedsak hva som skulle sies, og muligens også å vrei på det som stod der. Makt er kanskje ordet – kirken hadde makt, og de som styrte landet, styrte nok også kirken (kirken var avhengig av pengene). Idag har vi flere oversettelser av bibelen, og det fleste “nye” oversettelsen har gått helt tilbake til de hebraiske tekstene. Så tror ikke det skal være så mye mangler der nå :) Også må vi jo også huske at boken – Engler og demoner ikke er en faktabok :) Den er mer fiktiv enn fakta. :)

    Thu 4 Jun 09 14:54

  27. elia

    Du veit nok litt vel lite om både religioner og historie. Dette med at ting er utelatt er i det store og hele noe fullstendig vas; ja – det finnes massevis av såkalte “evangelier” som noen hevder skulle vært med. Men de er, omtrent uten unntak, skrevet lenge etter at de Bibelske evangeliene er skrevet.

    At det ikke er lov å stille spørsmål ved kristendommen er bare vas. Hvorfor tror du ellers det er så mange kirkesamfunn??? -jo, fordi noen alltid har stilt spørsmål.

    Samtidig er det i menneskelig natur at grupper med mennesker fort blir enige og lite interessert i å motta spørsmål og kritikk. Men det gjelder alle grupper mennesker. Bare se på noen av kommentarene her som fint (og sikkert veldig åpne for spørsmål) omtaler alle kristne som hjernevaska.

    Og du skriver ikke alt som spørsmål (som du hevder et annet sted):
    “- Det som ikke passet kirken ble fjernet.”

    Påstand, ikke spørsmål.
    og

    “Og noen som visste at det mangler store deler av historien i det nye testamentet?”

    er ikke et spørsmål hvorvidt din påstand er riktig, men hvorvidt andre veit det…

    Mye kult i bloggen din, men litt mer kunnskap om temaet er greit før du skriver om kristendom og historie på nytt.

    Fri 5 Jun 09 15:20

  28. christopher sier

    Hei! Takk for kommentaren din. Alltid flott med flere meninger.

    Vil vise til noen andre kommentarer fra folk som faktisk er involvert i religion. Og ja, jeg kan ikke mye om emnet, derfor jeg valgte å komme med spørsmåler i stede for påstander. Så jeg beklager skrivefeilene med mangel på spørsmålstegn. Grunnen for at jeg i det hele tatt kommenterer kommentaren din, er at jeg vil legge vekt på at teksten er skrevet som en åpen tekst med rom for tolkning på grunnlag av yttringsfrihet. Morsomt å se at man skriver en tekst som min, hvor man får kritikk på grunnlag av å faktisk stille spørsmål, som hele teksten handler om. Det blir litt som å starte helt på nytt igjen. Jeg hadde nok heller ønsket meg konkrete tanker og kommentarer på hva du mener er riktig ovenfor kritikk av det jeg skrev. Hehe, da ser jeg ikke nødvendigheten ved å kommentere. Men for all del du har rett til å gjøre hva du vil, og jeg har også approved kommentaren din. Kjempe bra med alt engasjementet.

    Men for min del var dette kun en tekst og ingen “meninger”. For når det kommer til meninger kan du lese noen av de andre kommentarene fra folk som faktisk er involverte og som faktisk også kommenterer hva de tanker og føler ang emnet, og ikke teksten min. Kommenter kommentarene da! :) Det kan hvertfall gi folk noe.

    Setter pris på hyggelig tilbakemelding om bloggen! Takk! Jeg er jo så ny så alltid hyggelig å høre sånne ting!

    Vil også si at det blir litt spesielt å skrive at jeg kan lite om historie. Historie er så mye mer enn kristendom og religion. Og kanskje jeg kan mye om det også? Men at det ikke passer folk som faktisk tror :)

    Ha en fin dag.
    C :)

    Fri 5 Jun 09 17:00

  29. Camilla Elise

    Har en venn som brukte 25 år før han bestemte seg for å bli katolikk, og han valgte å bli nettopp fordi det ER rom for spørsmål. Det er jo vanskelig å skulle skrive noe som blir “korrekt” i og med at du ikke er katolsk, og alltid vanskelig å være objektiv, uansett, når man snakker om religion. :)

    Ps: du er så pen at det er litt trist at du ligger i feil fil for min del som er jente.

    Sat 20 Jun 09 14:29


FACEBOOK





TWEETS